![]() |
РУБРИКИ |
English language for technical colleges |
РЕКЛАМА |
|
English language for technical collegesp align="left">Have you bought a text book? -- Yes, I have.Порядок слов в общем вопросе 1) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связка), 2) подлежащее (существительное или местоимение), 3) смысловой глагол (или дополнение). 2. Специальный вопрос Специальный вопрос относится к какому-нибудь члену предложения или их группе и требует конкретного ответа: What is your name? -- My name is Peter. Where do you live? -- I live in Rostov. Порядок слов в специальном вопросе1) вопросительное слово (what, where, who, when, how и т.д.),2) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связка),3) подлежащее,4) смысловой глагол,5) дополнения,6) обстоятельства (места, времени, образа действия и т.д.).В специальных вопросах, обращенных к подлежащему в Present и Past Indefinite, не употребляется вспомогательный глагол do (did) и сохраняется прямой порядок слов:Who wants to go to the cinema? Who lives in this house? 3. Альтернативный вопрос Альтернативный вопрос предполагает выбор из двух возможностей: Do you like coffee or tea? -- Вы любите кофе или чай? Альтернативный вопрос начинается как общий вопрос, затем следует разделительный союз or и вторая часть вопроса. 4. Разделительный вопрос (Tail Question) Разделительный вопрос состоит из двух частей. Первая часть -- это повествовательное предложение (утвердительное или отрицательное), вторая, отделенная запятой от первой -- краткий вопрос (tail -- «хвостик»): You are a pupil, aren't you? -- Вы ученик, не правда ли? Если в повествовательной части разделительного вопроса содержится утверждение, то во второй -- отрицание. Если в повествовательной части -- отрицание, то во второй части, как правило, -- утверждение: You are a student, aren't you? You don't go to school every day, do you? Exercise 2.10. Read and translate into English: 1. She is a student. -- Is she a student? -- Yes, she is. / No, she isn't. 2. He speaks English well. -- Does he speak English well? -- Yes, he does. / No, he doesn't. 3. They have many books. -- Have they many books? -- Yes, they have. / No, they haven't. 4. The weather was fine yesterday. -- Was the weather fine yesterday? -- Yes, it was. / No, it wasn't. 5. We saw a new film yesterday. -- Did we see a new film yesterday? -- Yes, we did. / No, we didn't. 6. You can read well. -- Can you read well? -- Yes, you can. / No, you can't. 7. There will be five lessons tomorrow. -- Will there be five lessons tomorrow? --Yes, there will. / No, there will not (won't). Exercise 2.11. Put the questions to the following sentences: 1. общие 2. специальные 3. разделительные 1. There is a book on the table. 2. He must work hard today. 3. We are leaving for Moscow next week. 4. We were reading the whole evening. 5. They don't go to work on Sunday. 6. It is not cold today. 7. Ann has already begun to read a new book. 8. We learn English at school. 9. They will show you how to get there. 10. They finished the translation before the end of the lesson. 11. I didn't feel well that evening. 12. It wasn't difficult to do this task. Exercise 2.12. Read and translate the sentences:. 1. Our family lives in a three-room flat. -- Does your family live in a three-room flat or in a house? -- It lives in a three-room flat. 2. They went to the same school. -- Did they go to the same school or to different schools? -- They went to the same school. 3. He will read this book tomorrow. -- Will he read this text tomorrow or next week? -- He will read it tomorrow. 4. They are playing chess now. -- Are they playing chess or cards now? -- They are playing chess. 5. Our teacher has told us to write. -- Has our teacher told us to write or to read? -- He has told us to write. Exercise 2.13. Translate the sentences into English: 1. Вам нравится больше английский язык или французский? 2. Он живет в Ростове или в области? 3. Она его младшая или старшая сестра? 4. Студенты уже сдали экзамены или нет? 5. Петровы поедут летом на юг или на север? 6. Ваш друг учится в академии или в университете? 7. Он знает ее лучше или вы? Exercise 2.14. Write down alternative questions to the following sentences: 1. Our teacher knows several foreign languages. 2. He has graduated from our University last year. 3. We shall go to Samara next week. 4. They are working in our garden. 5. I have just read this book. 6. I took this book from my friend. 7. He likes reading books. 8. She has many relatives abroad. 9. They were in many countries. 10. Russia is the largest country in the world. UNIT 3MY ACADEMYI. Гласные звуки [а:], [], дифтонги [э], [ei].II. Text A: «My Academy»,Text В: «Moscow Slate University».III. §1. Безличные и неопределенно-личные предложения.§2. Неопределенные местоимения some, any, отрицательное местоимение по и их производные.Гласный звук [а:]При произнесении английского гласного [а:] рот открыт почти как для русского звука, но язык отодвигается дальше назад и книзу и лежит плоско. Кончик языка оттянут от нижних зубов. Губы не растянуты и не выдвинуты вперед.Гласный звук []При произнесении краткого гласного [], губы немножко растянуты, язык отодвинут назад, несколько глубже, чем для русского звука [а]. Кончик языка находится у нижних зубов, напоминает русский звук [а] в словах камыш, сады, валы.Дифтонг [э]. Ядро звука -- гласный похожий на русский звук в слове это. Скольжение происходит в направлении нейтрального гласного с оттенком звука.Дифтонг [ei]. Дифтонг, ядром которого является гласный, а скольжение происходит в направлении гласного. Произнося дифтонг необходимо следить за тем, чтобы ядро не было таким широким, как русский гласный [э], а второй элемент не превращался в русский звук [й].
Give me something to read, please. I met him somewhere before. В вопросительных и отрицательных предложениях обычно используются местоимение any и его производные: Have you seen him anywhere? Is there anything I can do for you? В отрицательных предложениях используется либо местоимение any и его производные: I cannot find this book anywhere. либо отрицательное местоимение по There is nobody in that room. There isn't anybody in that room. Различия между местоимениями any и some -- в степени неопределенности, поэтому иногда местоимение any можно встретить и в утвердительных предложениях: You can find this book anywhere. -- Эту книгу вы можете найти где угодно. Exercise 3.5. Make 16 pronouns and translate them: Образец: some + body = somebody -- кто-то, кто-нибудь some body any one no thing every where Exercise 3.6. Insert somebody, anybody, nobody or everybody: l. The question was so difficult that... could answer it. 2.... left his bag in our classroom yesterday. 3. Has... in this group got a dictionary? 4. I am afraid there is... in the office now. It is too late. 5.... knows that water is necessary for plants. 6. Is there... here who knows English? 7. You must find... who can help you. 6.... knew anything about our home task. 9.... can answer this question. It is very easy. 10. There is... in the next room. I don't know him. 11. Please tell us the story,... knows it. 12. Is there... in my group who lives in the hostel? 13. Has... here got a red pencil? Exercise 3.7. Translate into English: 1. Тут есть кто-нибудь? 2. В саду никого нет. 3. В нашей комнате есть кто-нибудь? 4. В классе есть кто-то. 5. Там никого нет. 6. В саду есть кто-нибудь? 7. На столе есть что-нибудь? -- Нет, там ничего нет. 8. В сумке что-то есть. 9. В этой книге есть что-нибудь интересное? 10. На стене есть какие-нибудь картины? -- Да, там есть несколько. 11. В кабинете директора есть кто-нибудь? -- Нет, там никого нет. 12. В нашей библиотеке есть какие-то книги на английском языке. 13. В вашей библиотеке есть какие-нибудь книги на английском языке? 14. Мой друг не хочет мне ничего сказать. 15. Я хочу провести летние каникулы где-нибудь на берегу Черного моря. 16. Если вы голодны, поищите что-нибудь в холодильнике. 17. Расскажите нам все о вашем путешествии. 18. Никто нигде не помог ему. UNIT 4MY HOME TOWNI. Гласные звуки [u:], [u].II. Text A: «Sochi».Text B: «Rostov-on-Don».II1.§1. Местоимения little и few и местоименные выражения a little и a few.§2. Оборот there is / there are.Гласный звук [u:]При произнесении долгого гласного звука [u:] губы напряжены и сильно округлены, но гораздо меньше выдвинуты вперед, чем при русском звуке [у]: moon. На письме передается буквосочетанием двойное О, за исключением случаев перед буквой k.Например: soon -- скоро, вскоре, moon -- лунаИсключение: book -- книга (краткое и)Гласный звук [u]При произнесении краткого гласного звука [u] губы заметно округлены, но не выдвинуты вперед, язык оттянут назад, но несколько меньше, чем для и: (u долгого). Звук напоминает безударный русский звук [у] в словах пустой, тупой, произнесенный без выдвижения губ вперед:hook -- крюк, look -- взглядЗапомните слова, в которых в качестве исключения произносится [u]: put -- класть, pull -- тянуть, push -- толкать, full -- полный
Vocabulary: to remind -- напоминать to turn into -- прeвращаться (во что-либо) blossom -- цвести chemical substances -- химические вещества iodine -- йод chlorine -- хлор bromine -- бром sulphate сульфат carbonates -- карбонаты sodium -- натрий potassium -- калий to be stretched -- быть вытянутым events -- события, мероприятия «the Cradle of Mankind» -- «колыбель человечества» B.C. (Before Christ) -- до н.э. Asia Minor -- п-ов Малая Азия camp -- лагерь cave [keiv] -- пещера Bronze era -- бронзовый век pre-historic -- доисторический grave structures -- могильники dolmens -- дольмены features -- особенности to weigh -- весить uncertain -- неопреленный construct -- возводить, строить attract -- привлекать invader -- захватчик trade-settlements -- торговые поселения, фактории Byzantynne -- Византия A.D. -- (Anno Domini) -- нашей эры (н.э.) to conduct -- проводить exit -- выход peace treaty ['tri:ti] -- мирный договор mouth of the river -- устье реки weapon -- оружие anchor -- якорь cannon -- пушка purpose -- цель fortress -- форт, укрепление in honour of emperess Alexandra -- в честь императрицы Александры to be occupied -- быть занятым, заселенным due to -- благодаря (кому-либо, чему-либо) luxurious -- роскошный irresistible -- неотразимый ADD TO YOUR ACTIVE VOCABULARY: village -- село, деревня cossack's settlement -- казачья станица town -- небольшой город suburbs -- пригороды city -- крупный город center of the region -- районный центр capital of the republic -- столица республики capital of the federal district -- столица федерального округа ancient history -- древняя история medieval history -- средневековая история Dark Ages -- средние века Tsarist's Russia -- царская Россия Great October revolution -- Великая октябрьская революция Great Patriotic War -- Великая Отечественная война WWII (World War II) -- вторая мировая война soviet times -- советские времена former USSR -- бывший СССР c) historical center -- исторический центр cultural center -- культурный центр trade center -- торговый центр transport center -- транспортный центр Exercise 4.1. Translate into English: 1. Мой родной город был основан во время царствования Николая I. 2. Первое укрепление на месте современного Сочи было названо в честь императрицы Александры. 3. Во время Великой отечественной войны немецкие войска дважды захватывали наш город. 4. Владимир -- один из древнейших русских городов. 5. Мягкий климат и плодородные земли всегда привлекали захватчиков на берега Кубани. 6. Великий русский изобретатель Владимир Комаров жил и работал в нашем городе. 7. Современный Новороссийск -- это крупнейший портовый город на побережье Черного моря. 8. Наш город является одновременно крупным индустриальным и историческим центром региона. Exercise 4.2. Answer the following questions: 1. Do you study in your hometown or you just live here while studying? 2. Do you like the city where you study? Why and why not? 3. Do you know the history of your hometown? 4. When was your hometown founded? 5. Do you know any famous people who were born in your hometown? 6. What are the places of interest in your hometown? 7. What is your favourite place in your hometown? Exercise 4.3. Derive the adjective (прилагательное) from the noun (существительное): * history -- historical * military -- * culture -- * science -- * industry -- * trade -- * agriculture -- * administration -- * politics -- Text B: «ROSTOV-ON-DON» Rostov-on-Don, the capital of the Southern federal district and Rostov region, is a comparatively young city. Not so long ago Rostovites celebrated its 250th anniversary. The city was founded in 1749 when a custom-house on the Temernik river was set up. According to a legend, Tsar Peter the First tried the water from a spring when he stopped on the right bank of the Don on his way to Azov. He was so pleased with the taste of water that he called the spring «Bogaty istochnik» -- Rich spring. The name of the spring gave the name to the street. The water is being bottled now and sold all over the country. But only years later, after the death of Tsar Peter I, under the rule of Katherine II a fortress was built here. The main purpose of the fortress was to support the customs effectively operating in this trade and transport active region. The fortress was named after Dimitry Rostovsky, the Archbishop of Rostov the Great. The town grew later on, round the walls of the fortress and it was also called «Rostov which lies on the river Don». Rostov is situated on the right bank of the river Don, not far from the Sea of Azov. Due to its geographical position the city grew rapidly. After the hard years of the Civil War Rostovites restored the ruined economy of the region. During the World War II Rostov was occupied by the Germans twice. They destroyed almost all the city. Nowadays Rostov is the largest city in the South of the country. It's a big sea and river port and an important railway junction. Rostov is called «The Gateway to the Caucasus». The main branch of industry is agricultural machine building. «Rostselmash» is a giant machine building plant producing a lot of agricultural machines. Factories of Rostov produce champagne, cigarettes, musical instruments which are well-known abroad. There is also a big helicopter plant in Rostov. Rostov is the cultural centre of the Rostov region. There are many educational establishments in Rostov including the Rostov State University founded in Warsaw in 1815. There are six theatres in Rostov (Gorky Drama Theatre, Philharmonic, Puppet Theatre, Theatre of Musical Comedy, Theatre of Young Spectators and Musical Theatre). There are two museums (Local Lore Museum, Fine Arts Museum), eight stadiums, several Palaces of Culture, a lot of cinemas, libraries, parks and gardens. Rostov is famous for many prominent people who lived here. The city is very green. There are a lot of parks in the city. In summer you can see a lot of people on the beach on the left bank of the Don river. General understanding: 1. What is the status of Rostov-on-Don now? 2. Is Rostov-on-Don an old city? 3. What role did Peter the Great play in the history of Rostov-on-Don? 4. Why did Peter the Great call the spring «rich». 5. When was the first fortress built? How was it called? GRAMMAR §1. Местоимения little и few и местоименные выражения a little и a few. Местоимение little и местоименное выражение a little употребляются с неисчисляемыми существительными, местоимение few и местоименное выражение a few -- с исчисляемыми: Give me a little water, please. There is little milk in the bottle. I have a few friends in Minsk I've got only few pencils in the box. Местоимения few и little означают «мало», а местоименные выражения a few и a little -- «немного». Much (много) употребляется с неисчисляемыми существительными, many (много) -- с исчисляемыми. Exercise 4.4. Insert much, many, little, a little, few, a few: 1. I'd like to say... words about my travelling. 2. She gave him... water to wash his hands and face. 3. He had... English books at home, so he had to go to the library. 4. After the lesson everybody felt... tired. 5. Let's stay here... longer. I like it here. 6. There were... new words in the text and Peter spent... time learning them. 7. There was... sugar in the bowl, and we had to put... sugar there. 8. My mother knows German... and she can help you with the translation of this text. 10. When we walked... farther down the road we met another group of pupils. 11. Have you got... time before the lesson? Exercise 4.5. Translate into English: Много тетрадей, много молока, много воды, много дней, много газет, много мела, много снега, много лет, много картин, много музыки, много сахара, много чая, много лимонов, много мяса, много комнат, много учителей, много работы, много воздуха, много птиц, много машин. Exercise 4.6. Insert much or many: 1. Please don't ask me... questions. 2. How... money have you got? 3.1 never eat... bread with soup. 4. Why did you eat so... ice-cream? 5. She wrote us... letters from the country. 6.... of these students don't like to look up words in the dictionary. 7.... in this work was too difficult for me. 8. He spent... time writing his composition in Literature. 9. There were... plates on the table. 10. Thank you very... ! 11.... of my friends are preparing for their entrance examinations now. 12. I don't like... sugar in my tea. Exercise 4.7. Translate into English: 1. В стакане есть немного молока. 2. В тетради осталось мало чистых страниц. 3. У тебя много кофе? -- Нет, очень мало. 4. Немногие из англичан говорят по-русски. 5. У них здесь очень мало друзей. 6. У него очень мало времени для чтения. 7. У Петра много русских книг и мало английских книг. 8. У меня есть немного времени вечером, чтобы закончить эту работу. 9. Я провожу много времени в библиотеке, потому что я готовлюсь к экзаменам. §2. Оборот there is / there are. Оборот there is / there are служит для выражения наличия (отсутствия) какого-либо предмета в определенном месте или в определенное время. Формы прошедшего и будущего времени: there was, there were и there will be. There are some pictures on the wall. На стене несколько картин. There was nobody in the room. В комнате никого не было. Выбор формы глагола to be зависит от числа существительного, следующего сразу за ним: There is a chair and two armchairs in the room. There are two armchairs and a chair in the room. Вопросительные предложения с оборотом there is / there are строятся следующим образом Общий вопрос: Is there anything in the bag? Will there be lessons tomorrow? Специальный вопрос: What is there in the bag? Разделительный вопрос. There are some pupils in the classroom, aren't there? Exercise 4.8. Insert to be in the right form: 1.There... a telegram on the table. 2.... there any telegrams from Moscow? Yes, there... some. 3.... there... a flight for Moscow tomorrow? Yes, there.... 4. There... much snow last winter. 5.There... a lot of stars and planets in space. 6.... there... a lift in your future house? Yes, there....... 7. Some years ago there... many old houses in our street. 8.... there any lectures yesterday? No, there... 9.... there a lamp over the table? Yes, there.... 10.... there any interesting stories in this book? 11.... there a test last lesson? No, there.... 12. Soon there...... a new film on. Exercise 4.9. Translate the following sentences and put general questions to them: 1. There are some new pupils in our group. 2. There is no book on the table. 3. There were many old houses in our street. 4. There are 4 seasons in a year. 5. There will be a conference next week. 6. There are many large cities in our country. 7. There was nobody in the room. 8. There are 7 days in a week. 9. There is something on the shelf. 10. There are many places of interest in London. 11. There are many beautiful flowers in our garden. 12. There was much work last week. Exercise 4.10. Rewrite the following sentences in Past Indefinite and Future Indefinite, translate them into Russian: 1. There is much snow in winter. 2. There are 4 theatres in our city. 3. There is no lift in our house. 4. There are many new books in our library. 5. There is little milk in the bottle. 6. There are 3 rooms in our flat. 7. There is a map on the wall. UNIT 5RUSSIA IS MY HOMELANDI. Гласные звуки [o:], [o], дифтонг [эu].II. Text A: «The Russian Federation», Text B: «Moscow».III. §1. Времена английского глагола,§2. Правильные и неправильные глаголы.Гласный звук [o:] -- долгий гласный. Для того, чтобы правильно произнести звук, следует придать органам речи положение, как при произнесении звука [а:], затем значительно округлить губы и несколько выдвинуть их вперед.Гласный звук [o]. Для того, чтобы произнести, следует исходить из положения органов речи при произнесении звука [а:], затем слегка округлить губы и произнести краткий звук [э].Дифтонг [эu]. Звук представляет собой нечто среднее между русскими звуками [о] и [э]. Губы при произнесении начала этого дифтонга слегка растянуты и округлены. Скольжение происходит в направлении гласного [u].
|
|
© 2007 |
|